اپراتور شرکت برق منطقه ای سمنان

هماهنگی وانسجام بین همکاران اپراتور

اپراتور شرکت برق منطقه ای سمنان

هماهنگی وانسجام بین همکاران اپراتور

برپدر اون که کارگر شرکتی رو درست کرد!!!

   آخروعاقبت کارگر کشی  


بازار  داغ  دلالی  " کارگران "

 

وبرده داری به سبک نوین

شرکت‌های خدماتی نیروی انسانی که طی سالهای گذشته نقش دلال را میان کارگر و کارفرما بازی کرده و با تضییع حقوق کارگران به سرمایه‌های کلان دست یافته‌اند،‌ امروز از سوی مسئولان دولتی در مرز حذف شدن قرار دارند تا دیگر با هزاران کارگر خدماتی قرارداد سفید و ناعادلانه امضا نکنند.

* آغاز استثمار کارگران خدماتی از دولت اصلاحات
براساس نیازهای روزافزون جوامع بشری به فعالیت‌های خدماتی وجود مراکزی برای ساماندهی این امور در قرن حاضر ضروری به نظر می‌رسد که در کشور ما از آن به عنوان شرکت‌های خدماتی یاد می‌شود اما با گذشت زمان برخی فعالیت این شرکت‌ها تغییر کرده و نقش جابه‌جایی نیروی انسانی را برعهده دارند که به گفته مسئولان انجمن کارفرمایان شرکت‌های خدماتی شروع این موضوع در کشور از اولین دوره دولت اصلاحات به نام خصوصی‌سازی کلید خورد و شر‌کت‌های خدماتی جایگزین ادارات و سازمان‌های دولتی در مناقصه‌ها و مزایده‌ها شدند تا قراردادهای غیرشفاف مبنای کار شرکت‌های خدماتی شود و در این میان حقوق، جایگاه و نقش سازنده کارگر فراموش شود. 
به منظور کوچک‌سازی دولت، کارگران شرکتی جایگزین کارمندان دولت شدند.
* آغاز زمزمه‌های حذف شرکت‌های پیمان‌کاری از زمان جهرمی پس از روی کار آمدن دولت نهم زمزمه حذف شرکت‌های پیمان‌کار نیروی انسانی که حاصل تفکرات و سیاست‌های اداری و اقتصادی گذشته است، به علت اینکه طی سال‌های گذشته حق و حقوق بسیاری از کارگران موقت و قراردادی نصیب این شرکت‌ها شده که این موضوع حاصل انعقاد قراردادهای یک طرفه با کارگران بوده است.
بر این اساس قانون کار و هم‌چنین قانون مدیریت خدمات کشوری تکلیف این‌گونه فعالیت‌ها را مشخص کرده است. 
قانون کار اجازه نمی‌دهد شرکت‌های خدماتی تأمین نیروی انسانی در رابطه با مشاغل غیرپیمان‌کاری به استخدام نیرو بپردازند.

*  قانون مدیریت خدمات کشوری تکلیف شرکت‌های خدماتی را روشن کرده است در همین راستا، برخی نمایندگان مجلس نیز در گفت‌وگو با فارس درباره حذف شرکت‌های خدماتی تامین نیروی انسانی معتقدند: شرکت‌های واسطه‌گر نیروی انسانی باید حذف شوند.
 این نوع شرکت‌ها نقش واسطه و دلال بین سیستم اداری و کارگران خدماتی را دارند و وجود این شرکت‌ها، اجحاف در حق افراد مشغول به کار در این زمینه است.
عضو فراکسیون کارگری معتقد است: طبق قانون مدیریت خدمات کشوری تکلیف این‌گونه شرکت‌های خدماتی مشخص شده و دولت باید این شرکت‌ها را حذف کند. 


* دستگاه‌ مناقصه گذار عامل اصلی فعالیت‌های واسطه گری شرکت‌های خدماتی
یکی از دیگر نکات قابل توجه که باید در بحث واسطه‌گری شرکت‌های خدماتی به آن اشاره کرد، به مزایده گذاشتن حق و حقوق کارگران در مناقصه‌‌های غیرشفاف و واگذاری امور خدماتی از سوی دستگاه‌های دولتی به شرکت‌های خدماتی است که شرایط را برای طرف قرارداد سخت‌ می‌کند و این موضوع مبنای کار این شرکت‌ها می‌شود.

* اهتمام وزارت کار برای صیانت از نیروی کار ضروری است آنچه که در میان مطالب مطرح شده مهم و ارزشمند است، تأکید مسولان دولتی، مجلس و شرکت‌های خدماتی برای حذف شرکت‌های پیمان‌کار نیروی انسانی است. اما باید توجه داشت که برای عملیاتی کردن این موضوع، نیاز به بسترسازی و جلوگیری از فراهم شدن زمینه‌های این گونه فعالیت‌ها است که به اعتقاد فعالان این عرصه، بروز فعالیت‌های دلالی نیروی انسانی از طرف کارفرما و مناقصه‌گذار به شرکت‌های خدماتی تحمیل می‌شود که امیدواریم این فرآیند ناقص از سوی مسئولان دولت و وزارت کار برای همیشه حذف شود و این وزارتخانه با برنامه‌ریزی و تقویت مکانیزم‌های نظارتی و قوی به صورت مستمر به وظیفه اصلی خود در زمینه صیانت از نیروی کار در تمامی عرصه‌ها اهتمام جدی داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد